Sökresultat för Larsåke Larsson...
Rensa filter?
Kategorier: Samhälle och samhällsvetenskap
Medie- och kommunikationsvetenskap är ett samhällsvetenskapligt och humanistiskt ämne som använder sig av många olika forskningsmetoder. Denna bok syftar till att möta behovet av en ämnesspecifik metodlära. Här behandlas grunder för vetenskaplig metod, samt både kvalitativa och kvantitativa ansatser: metoder för…
Kategorier: Kulturvetenskap och medievetenskap Medievetenskap Samhälle och kultur: allmänt Samhälle och samhällsvetenskap
Strategisk kommunikation har diskuterats ända sedan retoriken växte fram under antiken. Därefter har strategisk kommunikation haft många namn beroende på synsätt och inriktning, till exempel propaganda, public relations, intern marknadsföring eller planerad kommunikation. Idag är strategisk kommunikation ett växande…
Kategorier: Samhälle och samhällsvetenskap
Medie- och kommunikationsvetenskap bygger på både samhällsvetenskap och humaniora och använder sig därmed av en rad metoder i forskning och uppsatsarbeten. Denna bok syftar till att möta behovet av en ämnesspecifik metodlära. I boken presenteras både kvantitativa metoder – surveyundersökning och innehållsanalys – och…
Kategorier: Kulturvetenskap och medievetenskap Medievetenskap Samhälle och kultur: allmänt Samhälle och samhällsvetenskap
I Upplysning och propaganda presenteras den svenska PR- och informationsbranschen. Larsåke Larsson beskriver hur verksamheten fungerar och är organiserad, vilka metoder man arbetar med och hur man ser på sitt arbete. Framför allt analyserar han branschens historia och utveckling under de dryga 50 år som den verkat.
…
Kategorier: Kulturvetenskap och medievetenskap Medievetenskap Samhälle och kultur: allmänt Samhälle och samhällsvetenskap
Opinionsbildning via medierna har stor betydelse för företag, institutioneroch organisationer. Med hjälp av en växande kår konsulter bygger och formar man opinioner i samhället för att få till stånd politiskt gynnsamma beslut. Opionskonsulterna är numera en betydande aktör i den demokratiska processen.
I…
Kategorier: Samhälle och samhällsvetenskap
Den svenska regeringens presskonferenser har under 1900-talet gått från att vara informella träffar mellan statsministern och några redaktörer, till en etablerad form för möten mellan ministrar och journalister. Regeringen kan presentera sin politik och journalister har möjlighet att ställa politiker till svars, som en…
Kategorier: Ekonomi, finansväsen, näringsliv och management
Nominerad till Årets HR-bok 2009!Den här banbrytande boken visar hur en organisation på bästa sätt bygger upp sin kriskommunikation, fördelat på de tre olika faserna före, under och efter en kris. Den bygger på aktuell forskning och teori varvas med praktikfall och konkreta råd. Det går knappt en dag utan att vi nås om…
Kategorier: Kulturvetenskap och medievetenskap Medievetenskap Samhälle och kultur: allmänt Samhälle och samhällsvetenskap
Reklam är en dominant kraft som i hög grad präglar vårt sociala, kulturella och politiska liv.
Reklamen har också betraktats som en egen retorisk genre, även om den länge har fått stå utan retorikteoretiskt fundament. Med denna bok ges en både praktisk och teoretisk grund för förståelse av reklam som retorik
Boken…
Kategorier: Ekonomi, finansväsen, näringsliv och management Industrier och branscher Media-, underhållnings-, informations- och kommunikationsbranschen
Nominerad till Årets HR-bok 2009!
Den här banbrytande boken visar hur en organisation på bästa sätt bygger upp sin kriskommunikation, fördelat på de tre olika faserna före, under och efter en kris. Den bygger på aktuell forskning och teori varvas med praktikfall och konkreta råd.
Det går knappt en dag utan att vi nås…
Kategorier: Kulturvetenskap och medievetenskap Medievetenskap Samhälle och kultur: allmänt Samhälle och samhällsvetenskap
I Upplysning och propaganda presenteras den svenska PR- och informationsbranschen. Larsåke Larsson beskriver hur verksamheten fungerar och är organiserad, vilka metoder man arbetar med och hur man ser på sitt arbete. Framför allt analyserar han branschens historia och utveckling under de dryga 50 år som den verkat.
…
Kategorier: Kulturvetenskap och medievetenskap Medievetenskap Samhälle och kultur: allmänt Samhälle och samhällsvetenskap
Opinionsbildning via medierna har stor betydelse för företag, institutioneroch organisationer. Med hjälp av en växande kår konsulter bygger och formar man opinioner i samhället för att få till stånd politiskt gynnsamma beslut. Opionskonsulterna är numera en betydande aktör i den demokratiska processen. I…